torsdag 27. januar 2011

Sushi- ja, takk?

Idag skal jeg smake sushi (på ordentlig) or første gang.
Siden jeg sier "på ordentlig" så er det fordi jeg jobbet på hotell som servitør. Og der var det et selskap som hadde koldtbord med masse sushi. Dette må ha vært for iallfall 10år siden hvis ikke mer.
Iallfall.. der klarte jeg å knabbe med meg en bit, men den gikk fort ut som inn. Bare konsistensen så klarte jeg det ikke. Kan jeg unnskylde meg for at jeg var ekstrem kresen i den tiden?? - ja jeg vil påstå det.

Men idet siste så har jeg fått skikkelig lyst på å smake det igjen. (ja jeg vet.. saueflokk syndromet)
Så nevnte det til min mor, og siden hun i voksen alder fortsatt er (ekstrem) kresen, så skal jeg spise med min far idag.

Det skal bli forsåvidt hyggelig ettersom jeg sjeldent finner på noe med han alene, og i tillegg skal smake på disse greiene..

Men hva ER egentlig sushi?
Ja det er rått fisk, grønnsaker ogmye annet svada.. Det er det jeg vet. Men takket være Mr.Google så fant jeg dette:
Sushi er Japans nasjonalrett og består av ris blandet med eddik, sammen med diverse toppinger (for eksempel fisk eller grønnsaker). Det er en vanlig misoppfattelse blant nordmenn at all sushi inneholder eller består av rå fisk. Det er delvis feil, rå fisk er ofte en viktig ingrediens, men altså ingen fellesnevner.
Sushi gjorde sitt inntog i Skandinavia og Norge for noen år siden, da som en trend i urbane strøk. Idag er retten mye mer vanlig og akseptert, og mange nordmenn har begynt å lage sushi på egen hånd.
For sushi er selve råvaren viktig. For norsk sushi er kveite, piggvar, laks og tunfisk vanlig. Siden fisken serveres rå, er det viktig med forholdsregler. Parasittene Anisakis simplex og Pseudoterranova decipiens er vanlig i norsk villfisk, og for å drepe disse må fisken fryses ned til ÷20°C i minst ett døgn. Norske helsemyndigheter anbefaler at fisken har vært frossen i minst fem døgn før den brukes til sushi. Norsk oppdrettsfisk derimot er fri for parasitter og kan benyttes rå og ubehandlet.

Sååe.. ja. Nå får vi jo se :)

1 kommentar:

  1. I read it all, nice sentence construction and nice review on sushi in general.

    I'm American, but i can read Norwegian :)

    SvarSlett