mandag 13. desember 2010

Santaaa Luciaa..

.. Merker det brakte litt minner. Husker dagen som den skulle vært igår. Da jeg gikk i første klasse og var vel som førsteklassinger flest.
Vi satt på hemsen i klasserommet. Og jeg satt og hvisket og tisket sammen med noen andre da jeg plutselig ser at alle jenter rekker opp hånda. "jaja.." tenkte jeg å rakte opp hånden selv. Så sier frøkna "Jaa. Vil du, KAren?"
Jeg ante ikke hva de snakket om og nikket sjenert. Da jeg kom hjem så sa jeg til mamma "du mammaa? Jeg ble spurt om å være Santa-ett eller annet!" Jeg var nervøs som fy, og merket at magen levde sitt eget liv, men nesten alle var mer glad på mine egne vegne. Mens de fleste jentene snakket om hvor misunnelig de var. Selv ante jeg ingenting hva de snakket om.
Har bilder av det ennå. Der jeg har på meg kronen og har hele klassen bak meg, hehe.. Det blir nok en dag som ikke glemmes så fort nei ;)
For hvert år som 13.desember kommer så forteller jeg denne historien igjen. Og iår fikk jeg fortalt den til sønnen min :)
Men hvem var denne Lucia? Jeg har ennå ikke fått med meg hvorfor man feirer den og hvem dette vesenet var.
Så jeg googlet (hva skulle man gjort uten google).

"Den hellige Lucia av Siracusa var en kvinne født på 280-tallet. Det er flere legender rundt historien om hva som skjedde med henne, da det ikke er klart hva osm faktisk skjedde. Det som er sikkert er at hun led martyrdøden rundt år 200.

De forskjellige legenden forteller at Lucia bad til Gud om at moren, som var dødssyk, skulle bli frisk og da det skjedde brukte hun pengene som hun hadde fått av moren til å gifte seg for, til å gi gaver til byens fattige.
Statholderen på stedet likte kristendommen dårlig, og beordret henne drept da hun fortalte historien om moren til alle som ville høre og det tok flere forsøk for hun tilslutt døde. Hun skulle blant annet blitt forsøkt brent, men ilden rørte henne ikke. Tilsutt ble hun drept av et sverd mot strupen.

Hun ble etter sin død oppnevnt til helgen "Sankta Lucia" eller "den helldige Lucia av Siracusa", og ble en skytsengel for byen Siracusa.
Santa Lucias martydød ble i den katolske kirkens kalender markert på hennes dødsdag 13desember."
Kilde: wikipedia.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar